Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Bekijk dit persbericht in FR NL

Tewerkstelling van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt: de toestand in 2017

Door Aurélie Damster

In 2017 bedraagt de tewerkstellingsgraad van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt 1,37% (1,44% in 2016). In totaal behalen of overschrijden 5 federale organisaties het quotum van 3% tewerkstelling van personen met een handicap. Dit blijkt uit het evaluatieverslag 2017 van de Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap (BCAPH).

 

Voor alle organisaties samen stelt de BCAPH een lichte daling vast voor de tewerkstellingsgraad van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt in vergelijking met 2016 (- 0,07%). Toch evolueert de tewerkstellingsgraad weinig en blijft het nog ver onder het quotum van 3%.

De commissie wijdt de daling aan : 

  • het met pensioen gaan van medewerkers met een handicap
  • de daling van het aantal rekruteringen bij het federaal openbaar ambt
  • de daling van 20%, over een periode van 9 jaar, van het totale aantal federale personeelsleden.

In haar evaluatierapport voor het jaar 2017, schetst het BCAPH vaststellingen en analyses op basis van gegevens over tewerkstelling van personen met een handicap, ingezameld bij de federale organisaties (deze gegevens werden gehaald uit het federale Infocenter). De Commissie richt zich tot de regering met 6 aanbevelingen om de aanwerving van personen met een handicap binnen het federaal openbaar ambt te verhogen.

 

Vijf organisaties

Vijf federale organisaties bereiken of overstijgen in 2017 het quotum van 3% voor de tewerkstellingsgraad van personen met een handicap:

  • het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen
  • de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg
  • de Kruispuntbank van de Sociale zekerheid
  • het Ministerie van Defensie
  • de Regie der Gebouwen.

 

Zes aanbevelingen

De Commissie kiest ervoor om 6 concrete aanbevelingen te doen aan de regering, om de aanwerving van personen met een handicap binnen het federaal openbaar ambt verder te verbeteren:

  1. De organisaties aanmoedigen om de dimensie ‘handicap’ te integreren in alle organisatorische aspecten en personeelsprocessen.
  2. Doorgaan met de verbetering van de aanwervingskanalen
  3. De controle op de raadplegingen van de wervingsreserves door de inspecteurs van Financiën evalueren. De BCAPH wil graag dat de Inspectie van Financiën jaarlijks een verslag richt aan de ministers belast met Begroting en Ambtenarenzaken, en aan de BCAPH.
  4. Ervoor zorgen dat elke organisatie minstens jaarlijks bewustmakingsacties voert naar de medewerkers en het management om tewerkstelling van mensen met een handicap te bevorderen.
  5. Een specifiek fonds oprichten om de redelijke aanpassingen van werkplekken in de federale overheid te financieren en om expertise in het domein van de redelijke aanpassingen te ontwikkelen.
  6. Toelaten dat personen met een handicap hun tewerkstelling behouden of kunnen terugkeren naar het werk na een lange periode van werkonbekwaamheid. Alle mogelijke redelijke aanpassingen moeten worden bekeken voor wordt geconcludeerd dat behoud van tewerkstelling niet mogelijk is of vervroegde pensionering nodig is.

De Commissie wijst ook op de noodzaak van een sterk engagement van alle actoren, en vooral van de regering, om de voorwaarden in te voeren die de integratie van personen met een handicap bij het federaal openbaar ambt kunnen bevorderen.

Het evaluatieverslag 2017 van de BCAPH is in elektronische versie beschikbaar op Fedweb, het portaal van het federale personeel.

 

Contacten

Dienst communicatie FOD Beleid en Ondersteuning

Aurélie Damster: aurelie.damster@bosa.fgov.be, +32 (0)2 740 70 11

 

Secretariaat Commissie

carph.bcaph@bosa.fgov.be

 

Over de Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het openbaar ambt (BCAPH)

Ingesteld door het koninklijk besluit van 5 maart 2007, heeft de BCAPH als opdracht bij de regering verslag uit te brengen over de toestand van de tewerkstelling van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt en de regering advies te geven over het beleid daarover. Zij is ook belast met de evaluatie van de inspanningen die de federale organisaties leveren om de doelstelling van 3% te bereiken die voorbehouden is aan de aanwerving van personen met een handicap.

Om haar opdracht tot een goed einde te brengen, is de Commissie paritair samengesteld uit vertegenwoordigers van de overheid en vertegenwoordigers van de vakorganisaties. Door de diversiteit van de profielen en horizonten van haar leden heeft de Commissie een specifieke expertise op het vlak van tewerkstelling van personen met een handicap.

Over het Infocenter

De website https://infocenter.belgium.be biedt op transparante wijze toegang tot de gegevens van een zestigtal federale instellingen. Hij wordt op regelmatige tijdstippen aangevuld door de correspondenten van de federale overheidsorganisaties met gegevens over hun personeel.

Op basis van deze gegevens levert de toepassing statistische verslagen, die geraadpleegd kunnen worden door al wie de site bezoekt. De gegevens worden met elkaar in verband gebracht volgens verschillende criteria: statuut, niveau, geslacht, leeftijd, taalrol, graad/titel, functiefamilie, plaats van tewerkstelling, types afwezigheid, premies, …

 

Bron

Logo of 'FOD Beleid en Ondersteuning' FOD Beleid en Ondersteuning
WTC III
Simon Bolivarlaan 30
1000 Brussel

Contact

Aurélie DamsterAurélie Damster
Perscontact
+32 2 740 70 11
vCard downloaden